اخبار کلی
بیژن مقدم، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران:‌
موزه روش نگاه کردن به جزئیات را برای دستیابی به کلیات زندگی می‌آموزد و حس احترام به داشته‌ها را در انسان زنده می‌کند. شاید به همین دلیل است که هم نشاط اجتماعی می‌دهد و هم اطلاعاتمان را زیاد می‌کند
دکتر فاطمه بنیادی، معاون فرهنگی روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی:
خیلی از مردم نمی‌دانند موزه‌ها بسیار متنوعند و تنها مکانی ثابت برای نگهداری اشیای قدیمی نیستند. درست است اسم آن از دل تاریخ می‌آید، اما امروزه موزه‌ها بسیار متنوع هستند و در بعضی از آن‌ها اشیای مدرن دیجیتال و ابزار‌هایی که خیلی قدیمی نیستند، مثلاً کامپیوتر نگهداری می‌شود؛ وسایلی که ممکن است در زمان حیات خودمان اختراع و وارد زندگی‌مان شده باشند
۷ دستاورد داشته‌های میراثی از منظر جامعه شناسی
در گام نخست آشنایی با گذشته و دستاورد‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، نظامی، سیاسی گذشتگان و اجدادمان که می‌تواند بسیار کمک کننده و برای آینده راهگشا باشد. بزرگی می‌گوید ملتی که تاریخ نمی‌خواند محکوم به تکرار اشتباهات گذشتگان است
ناهید نجفی‌خلج، مدیر موزه رضا عباسی:
آشنایی با میراث فرهنگی باعث می‌شود خود و کشورمان را دوست داشته باشیم و این نکته بسیار مهمی به‌خصوص برای جوان ایرانی است. این موضوع باعث می‌شود هر جوان ایرانی برای خودش ارزش قائل شود و خودش را کم نبیند و به ایرانی بودنش افتخار کند. نکته‌ای که امروزه با توجه به جوسازی‌هایی که سعی می‌شود ایران و ایرانی را کوچک و حقیر نشان دهند، جایش خالی است
علیرضا کیا، مدیر موزه هنر‌های ملی:
در روزگاری که اغلب زندگی‌ها ماشینی شده و فشار کشور‌های غربی روی سرزمینی مثل ایران برای گمراه‌کردن نسل جوان بیداد می‌کند، بزرگ‌ترین پوشش حفاظتی جوانان این سرزمین آشتی دوباره با موزه‌هاست، نه صرف بازدید بصری و گرفتن چند عکس با کیفیت برای جذب دنبال‌کننده و مخاطب در صفحات مجازی بلکه هدایت جوانان به مقابله با غرب‌زدگی و احیای فرهنگ غنی ایران‌زمین
دکتر رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی:
بازدید چندباره از بنا‌ها و موزه‌ها و پاسداشت آیین‌های ناملموس همچون تداوم در ذکر هستند که به‌طور پیوسته باید استمرار یابند تا جریان فرهنگی بین‌نسلی برقرار باشد و تعهد پاسداری از آن خود به یک فرهنگ تبدیل شود. 
زندگی‌ات را در ۶ گام بساز 
 شروع به یادگیری یک مهارت جدید کنید: حتماً چیزی هست که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید، اما هرگز برای آن وقت نداشتید. شاید همیشه دوست داشتید صحبت‌کردن به یک زبان خارجی، نواختن یک ساز، بافتنی یا استفاده از چرخ خیاطی را یاد بگیرید.
بررسی نسبت ما و موزه گردی  در آستانه ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
در واقع موزه‌ها برای ما محلی برای تماشای تاریخ و گذشته هستند تا با عبرت‌آموزی و بهره‌گیری از تجارب پیشینیان بتوانیم آینده‌ای کم‌خطا و روشن در عرصه‌های مختلف برای جامعه خود رقم بزنیم
حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن کریم: 
وی درباره نقش آموزشی موزه‌ها بیان می‌کند: به طور کلی موزه‌ها، نهادی فرهنگی- آموزشی محسوب می‌شوند. آثار موجود در موزه‌ها به مثابه منابع دانشی و علمی در نظر گرفته می‌شود و این آثار در خود، اطلاعات و داده‌هایی از دانش‌های مختلف را جای داده‌اند و بازدیدکننده با مشاهده آثار، دریافت کننده داده‌های علمی خواهد بود.
چرا مردم با موزه‌ها مأنوس نیستند؟
مسعود علاقه‌مند به طبیعت‌گردی: چرا بازدید از موزه صرفاً به عنوان تفریح برای مردم جا افتاده است؟! مگر حرف ما آشنایی با میراث فرهنگی و تمدن و پیشینه خودمان نیست، اما عملاً آنچه ما به آن موزه‌گردی می‌گوییم یک تفریح برای گروه‌های سنی مختلف است که قاعدتاً هم بازدید از موزه‌هایی مثل گلستان، سعدآباد و نیاوران و شبیه به این‌ها را ترجیح می‌دهند